Prakticky denně se při své práci snažím vedoucím zaměstnancům, na všech úrovních řízení, vysvětlit, jak obrovská je jejich role, ale tím také jejich odpovědnost, při zajištění BOZP jim podřízených zaměstnanců. Zkusím to tedy i takhle, formou příspěvku.
Nejprve. Odpovědnost za BOZP se týká každého vedoucího zaměstnance. Opravdu. Od "nejnižšího" předáka, přes mistry, přes vedoucí úseků, výrobní ředitele až po ředitele generálního. Každý jeden vedoucí odpovídá za každého jednoho jemu podřízeného zaměstnance.
Co myslíte? Lze se takové odpovědnosti zbavit? Např. delegováním? Odpověď je jednoduchá. Nelze!
A jak jsem na to přišel? Přečetl jsem si to v Zákoníku práce. Mimo jiné. A bohužel už jsem zažil i nějaký ten soudní spor, který pro vedoucí nebyl vůbec snadný. Zpět ale k tomu zákoníku. Ať mně věříte. Přikládám citaci ustanovení odst. (2), § 101:
Péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci uložená zaměstnavateli podle odstavce 1 nebo zvláštními právními předpisy je nedílnou a rovnocennou součástí pracovních povinností vedoucích zaměstnanců na všech stupních řízení v rozsahu pracovních míst, která zastávají.
Už mně věříte? Pokud vám to je málo, můžeme přelistovat také k písm. c), § 302, Zákoníku práce:
Vedoucí zaměstnanci jsou dále povinni vytvářet příznivé pracovní podmínky a zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví při práci.
Jste-li vedoucím zaměstnancem nebo vedoucí zaměstnankyní, pak se starostí o bezpečnost a ochranu zdraví při práci opravdu zbavit nemůžete!
Asi můžete. Rozhodně alespoň některé. Ale zpět k výše uvedené citaci: "Nedílnou a rovnocennou součástí pracovních povinností!" - to zkrátka nezní, jako by Zákoník práce chtěl, ať se celé BOZP zbavíte a hodíte ji na hrb někomu jinému nebo snad ano?
Usnadněte si plnění úkolů BOZP, co je rozumné, co lze, tak delegujte (např. některá školení přenechte odborným školitelům), ale vždy zůstávejte v obraze, mějte věci pod kontrolou, zajímejte se a BOZP na svém pracovišti řiďte stejně, jako kterýkoliv jiný proces!
No dle Zákoníku práce spíše ani ne. Byť by si to většina vedoucích zaměstnanců přála. Povím vám, jak to je. Vy, jakožto vedoucí zaměstnanci, vy jste ti, kteří by měli své podřízené perfektně znát, měli byste být co nejvíce v kontaktu s nimi, zajímat se o ně a o jejich potřeby. Vy jste ti, kteří musejí řídit a organizovat jejich práci, dokonce musíte vytvářet příznivé podmínky pro jejich práci a zajišťovat odměňování zaměstnanců za odvedenou práci.
BOZP tedy nemůže spadnout do rukou někomu, kdo zná pracoviště jen "z povzdáli", kdo si sotva pamatuje jména zaměstnanců. Tak to fungovat nemůže.
Bezpečák má svou roli, ale péče o BOZP zaměstnanců na konkrétním pracovišti to tak úplně není. To je role vaše. Bezpečák je odborník, znalý právních a ostatních předpisů BOZP, se kterým byste co by vedoucí zaměstnanci měli spolupracovat. Obracet se na něj, diskutovat s ním problémy, nová zařízení, technologie, chemické látky či pracovní postupy. Konzultovat s ním rizika a opatření proti jejich působení a vzniklá řešení přenášet do praxe na vašem pracovišti.
Bezpečák vám může být nápomocen, připravovat podklady, pomáhat s hodnocením rizik.
Bezpečák vám pomůže s celou řadou činností v oblasti BOZP, nikdy si však nemyslete, že zajištěním bezpečáka vaše úloha v BOZP končí!
Nemyslete si však a nenalhávejte sami sobě, že bezpečák je někdo, kdo BOZP na vašem pracovišti vyřeší za vás, kdo tam dá vše do kupy. Vy jste vedoucí, vy vedete pracoviště a své zaměstnance! Jejich životy a zdraví, vaše odpovědnost. Je přitom irelevantní, zda jste předák, který má pod sebou dva brigádníky nebo výrobní ředitel, pečující o 2000 zaměstnanců! Uchopte BOZP pevně do vlastních rukou!
Myslete na to, až příště půjdete kolem zaměstnance, který si počíná zjevně nebezpečně a ohrožuje tím nejen sebe, ale i vás!
Vše pro bezpečný rozvoj vašeho podnikání!